دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1396 - 20:16
در جلسه شورای استان تهران

دکتر نوریان مطرح کرد: استقرار نظام شایسته سالاری در دانشگاه آزاد اسلامی/حمایت از دانشجویان نخبه  

دکتر نوریان رییس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که در واحد شهر قدس برگزار شد گفت: استقرار نظام شایسته سالاری و شفافیت مالی در امور مالی دانشگاه را از مهمترین برنامه های مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می رود. 
کد خبر : 178101

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علی‌محمد نوریان سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم گفت: از زحمات همه مدیران سابق دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می‌کنم، آنها توانستند این دانشگاه را به درجه مبارکی برسانند. هچنین از تلاش‌های آیت‌الله هاشمی(ره) قدردانی می‌کنم. آقایان جاسبی، ‌دانشجو و میرزاده نیز تلاش‌های بسیاری برای ارتقاء دانشگاه آزاد اسلامی داشتند که برای همه آنها آرزوی توفیق داریم.
او افزود:‌ بعد از فوت آیت‌الله هاشمی(ره) مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به دانشگاه آزاد اسلامی داشتند به همین خاطر دکتر ولایتی را به سمت رییس هیات موسس دانشگاه منصوب کردند.
وی با اشاره به پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: این دانشگاه 6 میلیون فارغ‌التحصیل، یک میلیون و 620 هزار دانشجو و 70 هزار استاد(تمام وقت و نیمه وقت) دارد به این تربیت 32 میلیون نفر از خانواده‌های ایرانی با دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباطند، تمامی این ظرفیت ها نشان می دهد که این دانشگاه یک نهاد تاثیرگذار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و مقامات عالی کشور روی این دانشگاه حساس هستند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با لطف خداوند این فرصت را بدست آورده‌ام با قبول مسئولیت در دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت علم باشم.
او خواستار توجه بیشتر روسای واحدها به موضوعات فرهنگی مذهبی در دانشگاه آزاد اسلامی شد و گفت:‌ دکتر ولایتی هم بر این موضوع تاکید فراوانی دارند و اولین جملاتی که به بنده گفتند درباره موضوعات قرآنی و معارفی بود، به اعتقاد ایشان تربیت انسان مومن بر تربیت یک فرد عالم ارجحیت دارد بنابراین باید سعی خود را در تربیت دانشجویان مومن به کار گیریم. دکتر نوریان بر توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه های برتر دنیا دانشگاه های نسل چهارم یعنی دانشگاه های کارآفرین هستند اما در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 30 واحد آن به تولید علم می پردازند و سایر واحدها همچنان دانشگاه های نسل اول یعنی آموزش محور هستند البته این گفته به معنی عدم توجه به کیفیت آموزش نیست، باید همه واحدهای کوچک و بزرگ و همه رشته‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی کیفیت آموزشی متناسب داشته باشند.
او به چابک‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ بهبود ساختار، توسعه رشته ها متناسب با ‌آمایش سرزمینی و چابک‌سازی باید در اولویت کاری ما قرار گیرد.


تاکید بر انضباط و شفافیت مالی
دکتر نوریان همچنین بر انضباط و شفافیت مالی تاکید کرد و گفت:‌ دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد ملی انقلابی است به همین خاطر باید در امور مالی آن شفاف عمل کرده و بر اساس قوانین مالی رفتار کنیم.
او همچنین به موضوع شایسته‌سالاری برای انتخاب مدیران دانشگاه اشاره کرد و گفت:‌ در انتصاب مدیران باید نظام شایسته‌سالاری در دانشگاه آزاد اسلامی استقرار یابد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی به جذب دانشجویان نخبه و حمایت از آنها اشاره کرد و گفت: دانشجویان نخبه باید امتیاز ویژه ای داشته باشند، باید به سمت برندسازی برویم، شاید واحدهای دانشگاهی ما در موضوعات مختلف برند باشند ولی ما باید دانشگاه آزاد اسلامی را تبدیل به برند کنیم تا انتخاب اول جوانان ایرانی باشد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خواستار شبکه‌ای کردن واحدهای دانشگاهی شد و گفت:‌ طرح ساها یکی از نمونه های شبکه ای کردن امکانات در دانشگاه آزاد اسلامی است،‌این طرح باید در مورد تمامی تجهیزات و امکانات دانشگاه و اعضای هیات علمی به کار گرفته شود. واحدهای استان تهران نیز می توانند به عنوان پایلوت مجری این طرح باشند.
او استاندارد سازی امتحانات پایان ترم به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی را از شیوه های موثر در کیفی سازی دانشگاه دانست و گفت: ما نباید به دنبال مقایسه خود با دانشگاه های دولتی باشیم در حال حاضر واریانس کیفیت میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دارای پراکندگی بسیاری است.
او با اشاره به موضوع نظارت نهادهای بیرونی بر فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظارت زمانی دقیق و موثر است که از بیرون مجموعه اعمال شود. به عنوان مثال هیات موسس به دلی عدم وابستگی به دانشگاه می تواند نظارت دقیقی بر فعالیت های دانشگاه داشته باشد. از این رو نظارت دبیرخانه هیات موسس بر دانشگاه آزاد اسلامی همچنان ادامه می‌یابد این نهاد یک اتاق فکر است که اطلاعاتز زیادی دارد باید با این دبیرخانه همکاری کنیم و از نظارت از بیرون استقبال کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته